SPOT er blevet en del af Keychange
Diversitet i musikindustrien er et af de helt store emner, når man ser på, hvordan branchen kommer til at forme sig over de næste mange år. For nogle er det, det mest naturlige aspekt at have…
Diversitet i musikindustrien er et af de helt store emner, når man ser på, hvordan branchen kommer til at forme sig over de næste mange år. For nogle er det, det mest naturlige aspekt at have på dagsordenen i de fleste samtaler om musik, mens det for andre stadig er en varm kartoffel, som man helst ikke vil gribe.
Vi har hos SPOT valgt at tage skeen i den anden hånd og er blevet en del af Keychange-initiativet for at være med til at fremme diversitet i musikbranchen.
Keychange er et nyt globalt netværk og en bevægelse, der arbejder mod en total omstrukturering af musikindustrien, hvor målet på sigt er fuld kønsbalance. Med stiftende partnere som vores festival-kollegaer Reeperbahn Festival, samt PRS Foundation og Musikcentrum Öst, vil Keychange skabe en skabe en bedre og mere inkluderende musikindustri for de nuværende og fremtidige generationer. Ifølge Keychanges Pledge koordinator, Francine Gorman, skal forandringen accelerere som følge af Keychanges arbejde, der blandt andet består i et talentudviklingsprogram og de såkaldte Keychange Pledges – et løfte om at bidrage til forandringen.
I SPOT har vi i de seneste år kunnet se en organisk forandring i kønsbalancen, især i vores ansøgningsrunde, og den forandring vil vi gerne støtte endnu mere op om. Derfor kan man nu også finde SPOT blandt Keychange Pledges – en gruppe der kun er voksende.
Ifølge SPOTs leder, Gunnar K. Madsen, var der ikke de store betænkeligheder ved at sætte signaturen på SPOTs Keychange Pledge.
“SPOT finder det vigtigt at støtte op om initiativer, som vi har tillid til positivt og konstruktivt kan styrke diversiteten i musikken. På SPOT har der altid været en relativ stor diversitet i repertoiret – måske fordi vi ikke er en kommerciel gatekeeper, og fordi vi altid har set kunstnerisk fornyelse og diversitet som et af kerneformålene blandt SPOTs formidlingsopgaver”, fortæller Gunnar K. Madsen.
Keychange er et vigtigt initiativ, et brugbart redskab og en bevægelse der skal støttes op om. Som en del af de 500 Keychange Pledges fra festivaler og organisationer, glæder vi os i SPOT til at kunne bidrage endnu mere positivt til forandringerne, og se hvad Keychange kan gøre for musikbranchen fremover.