Koncerter skal betragtes som et kunstværk i sig selv
Ord: Henriette Szocska // Foto: Line Svindt
Artist manager Rasmus Damsholt havde inviteret fire panelister til en snak omkring facilitering og eksekvering af koncerter. Til snakken var sangerinde, Jenny Rossander, bedre kendt som Lydmor, trommeslager fra Nephew, Kristian Riis, Artist manager, Morten Riis og projektansvarlig for Det Turkise Telt, Camilla Aneto. De har hver især erfaring med at udforske mere aparte og kreative måder at afholde koncerter på.
Kristian Riis oprettede Frost Festival, der nu ikke eksisterer længere, men der under sin tid afholdt koncerter i svømmehaller, akvarier og i drivhuset i Botanisk Have i Aarhus. Han har erfaring med, at de mere kreative lokationer gør koncertoplevelsen mere mindeværdig for publikum og skaber en mere intim oplevelse for koncertgængeren.
Det Turkise Telt sigter efter at give deres publikum trygge rammer at gå til koncert i. Derfor serverer de ikke hård alkohol. I begyndelsen serverede de faktisk kun te, som bevirkede til en mere rolig og tryg atmosfære.
”Vi ved godt, at vi taber penge på ikke at servere stærkere alkohol. Men vi vil hellere skabe det forum, som vi ønsker”, siger hun.
Lydmor opfordrer kunstnere til at tænke mere ud af boksen og se koncerterne mere som et kunstværk.
”Jeg tror, at mange tænker på deres album som kunstværket, og koncerterne som promovering. Men koncerten skal være et kunstværk i sig selv”, siger hun.
Morten stemmer i og tilføjer, at man bør nytænke koncert- og festivalsplatformen. Han opfordrer til, at man går mere væk fra den traditionelle opstilling af koncerter og i stedet måske inkluderer artisternes ønsker til deres drømmescenarie af en koncert, eventuelt hvor bandet er fordelt forskellige steder i rummet.