Nyt samarbejde indtager SPOT: Tapetown, Roskilde Festival Højskole og VOLCANO skaber nye muligheder for de ikke-kommercielle
Ord: Asbjørn Lyhne // Foto: Søren Lynggaard
I hjertet af Aarhus ligger en helt særlig havn. Det er lige her på Lydhavnen i bunden af Jægergårdsgade, at flere af Danmarks bedste plader i nyere tid er blevet til. Flere af de plader kender vi som nogle af de bedst sælgende albums i Danmark, men på listen over de bedste plader finder vi også eksperimenterende, alternative, skæve plader, som Rasmus Bredvig, ejer af Tapetown, betegner som ikke-kommercielle. Siden 2012 har han arbejdet med artister og bands, der ligger lige præcis i det krydsfelt, hvor de optræder med en helt særlig nerve og kvalitet, men samtidig kan lide under genremæssige benspænd.
Under SPOT 2017 testede Rasmus Bredvig for første gang et nyt værktøj til at skabe et miljø, der kunne skabe fundament og grobund for de ikke-kommercielle genrer i hele Europa. I samarbejde med Anders Brogaard, der i dag er ansat ved VOLCANO, blev de første Tapetown Sessions søsat sammen med Thy Music Collective, der havde Blood Child og Boundaries forbi studiet til det, der blev de første af mange Tapetown Sessions. – Idéen var jo at skabe en win-win, som kunne tydeliggøre identiteten for studiet, men samtidig også bruge de her videoer til at give artisterne en mulighed og en platform at være en del af, udtaler Bredvig om den oprindelige idé bag dét, der sidenhen er gået hen og blevet en stor succes.
I 2019 var Tapetown Sessions for første gang en del af det officielle program på SPOT, og forbi studiet har været prominente navne som Iceage, Baby in Vain, Peter Som- mer, irske The Murder Capital og engelske The Telescopes.
Et showcase-værktøj med nerve
Der ligger en oplagt synergi i det samarbejde, der er op- stået mellem Tapetown og SPOT. Ligesom at SPOT er en showcase-festival, så skal det videoprodukt, som artisterne får med fra Tapetown Sessions, ifølge Bredvig ses som et værktøj: – De sessions, jeg laver, har til formål at komme helt ind til nerven af artisten. De får så tæt som muligt lydkvaliteten fra en studieindspilning samtidig med, man kan mærke nerven fra en live-oplevelse, og det synes jeg faktisk, at vi er blevet rigtig gode til. Og nu på SPOT 2022 får projektet en ny nerve, når store dele af projektet, i samarbejde med VOLCANO, der specialiserer sig indenfor creative placemaking, overlades til over 30 elever fra Roskilde Festival Højskole.
Anders Brogaard siger om samarbejdet: – Det bliver en udvidet Tapetown Session powered by RoFH og VOLCANO, hvor vi binder vækstlaget, fremtidens kulturskabere og den etablerede musikbranche sammen. Det kan vi se nogle rigtig spændende perspektiver i.
Det bliver RoFH elevernes opgave at lede projektet og blandt andet arbejde med kommunikationsstrategi, over- ordnet projektledelse af kulturevents, scenografi, etc. Det er mega fedt, at jeg skal overlade mit produkt til 35 unge studerende. Det er også på mange måder lidt et leap of faith, fordi Tapetown Sessions er nået dertil, hvor det er, på baggrund af ret hårde valg og kuratering, men der er altid en spændende energi i at give slip, så jeg glæder mig meget til at se, hvad de de unge finder på, siger Rasmus Bredvig, ejer af Tapetown.
Og glæden er heller ikke til at tage fejl af hos Anders Colstrup Hvass, der er underviser på RoFH, og for de elever, der skal være en del af projektet op til, under og efter festivalen. – Jeg håber virkelig, at vores elever får en stor succesoplevelse med at afvikle et arrangement på så stor en festival som SPOT, at de får udvidet deres netværk og får et større kendskab til den danske musikbranche. For Anders er projektet ikke blot et værktøj for musikerne, men også en mulighed for eleverne, som drømmer om karrierer i den danske musikbranche: – Det er mit ønske, som lærer, at give mine elever en hands-on oplevelse af, hvad det vil sige at afvikle og tilrettelægge kulturevents i en sikker setting, hvor det er muligt for mig at støtte, udvikle og sparre med dem undervejs i processen. Alt sam- men noget som jeg gerne selv ville have haft mulighed for, da jeg begyndte i denne branche – at have et sikkerhedsnet bag sig, der gør, at man har mod på at prøve ting af.
Queer vegan shitpunk band fra Færøerne og fitness-punk fra Aarhus
Det er i sagens natur også to af de mere skæve navne fra årets SPOT-plakat, der rammer det nye Tapetown Sessions, lørdag den 7. maj i FO-byen. Her vil Joe & The Shitboys fra Færøerne og lokale Sauna Senere indtage scenen og erobre de rammer, som eleverne fra højskolen har skabt til dem. – Joe & The Shitboys er jo ret meget old school punk ala Black Flag, MDC osv, og Sauna Senere er jo bare … weird – de er så mange ting, at man nærmest ikke ved, hvilket label, der skal puttes på dem. Det er måske også to af de mindst kommercielle navne på SPOT-programmet. Det er ikke musik, der sælger de store sale, eller streamer helt vildt, men det er musik, der fortjener et lige så stort showcase-vindue som alle andre – og det er jo, hvad det hele handler om, siger Rasmus Bredvig om kurateringen, – men det interessante i det her er jo det, der sker, når det helt nye act, der står uden booking og management, som Sauna Senere eksempelvis gør, skal møde den etablerede branche. Der vil vi gerne hjælpe med at skabe de bedste forudsætninger for, at bandet kan lykkedes. Og her får eleverne på Roskilde Festival Højskole endnu en vigtig opgave!
En del af projektbeskrivelsen for eleverne bliver nemlig også at arbejde med Sauna Senere ved at styrke deres visuelle profil og hjælpe bandet fra Aarhus med booking af tour. Og selvom det nu er første gang, at samarbejdet mellem Tapetown, Roskilde Festival Højskole og VOLCANO manifesterer sig, så er der ikke udsigt til, at det bliver den sidste. – Jeg håber, vi med det her arrangement i år, såvel som for fremtiden, kan være en platform for de mindre, men enormt interessante og skæve navne på SPOT plakaten, hvorfra de kan nå bredere ud, siger Anders Colstrup Hvass, og Anders Brogaard fortsætter – I år kickstarter vi det som et pilotprojekt, og så er forhåbningen at gøre det til et tilbagevendende og endnu større projekt, som vi også kan se fungere enormt godt udenfor SPOTs trygge rammer til eksempelvis Eurosonic, Reeperbahn eller Roskilde Festival.