Der er flere forskellige eksportmuligheder for den danske musik
Ord: Simon Skovhus // Foto: Line Svindt
Hvordan skal den danske lyd eksporteres? Det spørgsmål kom der flere forskellige bud på, da der blev afholdt en åben vidensdeling, hvor tre fagfolk delte ud af deres erfaringer og strategier.
Caroline Ravn Andersen agerede moderator til lørdagens vidensdeling om eksport af den danske musik. Hun står bag rapporten Musikeksport, som blev udgivet tidligere i år. Caroline Ravn Andersen havde besøg af tre forskellige fagfolk, som delte ud af deres erfaringer med musikeksport. Hun indledte vidensdeling med at fortælle, at den ikke skulle være politisk, hvorfor de tre besøgende også fik lov at tale frit om deres oplevelser med at eksportere den danske lyd ud i verden.
Blandt de tre gæster var grundlægger af OfficialMusic, Steffen Strojeck. Han indledte med at fortælle, hvordan de gennem online markedsføring på blandt andet YouTube har været i stand til at få numre ind på de asiatiske hitlister. Den musikalske markedsføring var et stort samtaleemne gennem hele vidensdelingen. Det var dog også tydeligt, at der findes forskellige indgangsvinkler til markedsføringen, fordi der er så mange alternative muligheder.
Co-founder af Stellar Music, Morten Winther, kom med et andet take på, hvordan man kan fremme den danske musik i udlandet. Det danske band Scarlet Pleasure er en del af Stellar Music, og her fortalte Morten Winther om en specifik episode i Paris, som var med til at fremme kendskabet til danske band i Frankrig. Scarlet Pleasure spillede nemlig, hvad man kan betegne som en intimkoncert på et galleri i Paris, inden de skulle frigive billetter til deres Europa tour. Den form for markedsføring blev en succes, og sådanne tiltag kan også være med til at give en indikation af, hvor mange billetter der kan sælges i det pågældende område.
Den afsluttende del af lørdagens vidensdeling handlede om, hvordan man skaber opmærksomhed på den danske musik i udlandet, og hvilke menneskelige kompetencer det kræver. I den forbindelse forklarede Maria Borg, export manager hos Discowax, at relationsarbejde stadig er noget af det vigtigste i branchen. Det sidste ord fik moderator, Caroline Ravn Andersen, som takkede de tre gæster og det fremmødte publikum for deres tid og interesse.