Fan economy: Musikken skal gøres mere eksklusiv
Ord: Henriette Szocska // Foto: Line Svindt
Stort set alle har adgang til streamingtjenester mod et mindre beløb. Det betyder også, at stort set alle, har adgang til stort set alt musik. Og som musiker tjener man i dag minimalt på at have sin musik liggende ude på streamingtjenester. I en paneldebat var der til SPOT+ samlet et panel bestående af direktør af Digidi, Henrik Leschly, stifter af Hun Solo og tidligere forsanger i Blue Foundation, Kirstine Stubbe Teglbjærg og kryptokunstner, Jonas Kasper Jensen. Henrik Leschly lagde ud med at ridse nogle ret vilde pointer op, der sætter musikernes indtjening på spidsen.
Hvis man skal kunne leve af at have sin musik på for eksempel Spotify, så kræver det, at man har 1,2 millioner afspilninger per måned. Og så er det altså kun lige til at få udbetalt det værste. Hvis man derimod vil satse på TikTok, skal man helt op på de 498 millioner visninger per måned før man kan leve nogenlunde af det. Henrik påpeger, at internettet har gjort musikken gratis.
Derfor har han etableret virksomheden Digidy, der gør det muligt for forbrugere at abonnere, mod selvbestemt pris, på musikere og dermed få mere eksklusivt indhold end man ville kunne få på eksempelvis Spotify eller Youtube. Kryptokunstner Jonas Kasper Jensen bød også ind med spændende input omkring NFT’ernes muligheder indenfor fan economy. Ifølge Jonas, kan man på den måde udgive eksklusivt indhold eller merchandise og i højere grad tjene på det, end man kan ved at sælge t-shirts til live-koncerter. Jonas mener, at NFT’er er en god mulighed for større indtjening for kunstnere.
Kirstine Stubbe er tidligere medlem af bandet Blue Foundation, som fik deres sang ‘Eyes on Fire’ med i teenage-vampyrfilmen ‘Twilight’. Det tjener hun i dag stadig en smule penge på, men hun satser også stadig på at brande sig mere eksklusivt ved for eksempel at udgive hendes nyeste album, ‘Sitrekin’, som plade i et begrænset oplag.
Slutteligt sammenligner Henrik Spotify eller andre streamingtjenester med spillefilm.
”At lægge sin musik ud på Spotify svarer til, hvis man sender en spillefilm på DR1 på premieredatoen. Det får man jo ikke indtjening på”. Derfor mener han, og de andre panelister, at musikerne bør lægge deres musik ud på for eksempel tjenester som Digidi først, og så på Spotify eller lignende senere, så artisterne kan gøre deres musik mere eksklusiv og dermed tjene mere på det.